GYIK

Az ember minden helyváltoztatási tevékenységéből sportot űz, és miért ne lehetne akkor is mikor behavazik és A-ból B-be kell eljutni!

A sífutás történetéről bővebben:    http://hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADfut%C3%A1s

Álljon itt néhány gondolat azok számára akik el szeretnék kezdeni, vagy kipróbálnák a sífutást. És azok számára is akik régóta űzik!

Felszerelés kiválasztása:

Egy kezdő számára ajánlatos a klasszikus sífutással kezdeni a tanulást (és ezt megtartani örökre a mozgásforma szépségéért)

A sífutó léc kiválasztásánál legfontosabb a sí súlytartománya (még a színeinél is fontosabb!) Az úgynevezett papírlap próba sokat segíthet (lásd Waxolás fül alatt)

A klasszikus léc nem baj ha hosszú (minimum testmagasság+10cm) mindnél jobban belejövünk a sífutásba annál jobban nyújtjuk a lépés csúsztatását és így a hosszú sí gyorsabb és nem akad el az orra a hóban!

A sífutó cipő legyen kényelmes. Kell egy kis hely a sport közben keletkező vérbőség számára (nem fázik, nem zsibbad) de ne legyen lötyögős mert a kimozduló sarok feltörhet és a hosszú cipőorral nehéz irányítani a síket.

A sífutó botok kiválasztásának fő szempontjait lásd a “sífutó botok” fül alatt!

Az első lépések:

Teljesen mindegy hol kezdjük a lényeg, hogy legyen sík a terület és lehetőleg nem letaposott a hó! Tegyünk néhány próbát becsatolt síkkel felállni. Ezután lassan, vigyázva a lécek párhuzamosságára csúsztassunk egy jó hosszú nyompárt (körbe). A következő körben már a saját nyomunkon tudunk haladni! (másnapra keményre kifagy a nyom és még jobb lesz) Ezután próbáljunk egyenletesen és mindnél hosszabbakat csúsztatni a lépéseinken. Ennyi az egész.

http://www.youtube.com/watch?v=Gqb09bLVdoM

Ha ezt a módszert jól begyakoroltuk és lehetőségünk van egy kezelt skate pályára eljutni, feltétlen ki kell próbálni  a korcsolyázós módszert!

A skate sífutó felszerelésnél is a legfontosabb a súlyadat! Maga a sí rövidebb, gerincesebb, könnyebb, és az eleje is laposabb. A kötés keményebb, erősebben emeli a cipőhöz a sít . A cipő magasabb szárú és bokamerevítővel ellátott.

Az előrehaladásnál nem a fogówax vagy a pikkely segít, hanem a sífutó lécek élei! Korcsolyázni mindenki tud, hát ez nagyjából ugyanaz! Mindkét módszer megértéséhez nagy segítséget nyújt az Eurosport sífutó verseny közvetítései és a sok gyakorlás, tapasztalás!

  http://www.youtube.com/watch?v=CigN4-JBK8c&feature=related

 

Ruházat:

Ha a sífutást csak természetjárásra akarjuk használni öltözzünk melegen, ha lehet valami légáteresztő alsó ruházattal.

De ha sportszerűen akarunk mozogni akkor legjobb a futóruha, kerékpáros téli ruha. Persze mindezek csak egy jó sífutó ruhát próbálnak helyettesíteni!

Puha, meleg, légáteresztő (de csak kifelé, a széltől védnek) és a sífutó mozgásnak megfelelő szabásúak.

Könnyű windstop” sapka, puha tenyerű kesztyű, kulacsos öv valami izotóniás italnak és jöhet a menet.

 

Pár ötlet a sífutó lécek kezelésére:

Csak rövid időre, pl szállításra fogjuk össze pánttal a léceinket. Télen így eltenni felér egy kettéfűrészeléssel.

A síket amikor a kezünkbe tartjuk ne állítsuk a földre kemény helyen mert megnyílhat a vége!

Ne szárítsuk a síket radiátornál, főleg ne radiátoron vagy fűtőtesten mert reggelre felveszi annak az alakját.

Lehetőleg a külső hőmérsékleten tartsuk mert másnap, ha használni akarjuk akár egy órán át is hűlhet és addig nem csúszik, nyúlik és szedi össze a havat.

Legyen a sí talpán wax!

 

Sífutó léc választás:

Egy kezdő sífutni vágyónak viszonylag könnyű dolga van. Végy egy, atestalkatodnak és habitusodnak megfelelő klasszikus lécet ( a kirándulósok-nordic cruising, a sportosabbak pikkelyes, a sportos sportolók pedig waxost) és mehet a próbálkozás.

Viszonylag ennyire egyszerű a skate tanoncok dolga is. Egy jó használt tanulóléc és lehet csiszolgatni a korcsolyázó tudást.

De , ha valaki az első léceit, vagy felszerelését cseréli jobbra annak azért nehezebb dolga van. Ha nem nézzük a márkahűséget, meg a reklámok sulykolását akkor kérdezzük meg mit akarunk csinálni az új felszereléssel? (javasolt a régit megtartani a hószegény, gondozatlan, lekopott pályákra!) Semmi képen ne válasszunk kicsi sít! Ha mondjuk 80kg és 1850cm vagyunk akkor nyugodtan vehetünk egy 75-85-ös sít és ez biztos lesz 190 vagy 195cm hosszú (korisléc) de ez a klasszikusban lehet akár 210cm-is! A túl kicsi és túl puha léc a kötés alatt lefekszik , irányíthatatlan és lassú. Ellenben a hosszabb legfeljebb keményebb sízést igényel és gyorsabb. (lásd világkupa: 175cm magas sífutónők 195-ös kemény síkkel mennek)

A soft vagy egy medium sí jó egy lazább sízéshez, hullámosabb pályához, a hard vagy x-hard sík jó pályán gyorsabbak vagy nagyobb testsúly alatt működnek.

Mindenre jó sífutó léc nincs!

Itt is- ott is kompromisszumot köt az aki koris lécet vaxol fogó wax-al klasszikus sífutáshoz és fordítva.

Van pár jó próbálkozás : pl Atomic snowcross tényleg elég jó allrunder de sosem lesz olyan élvezetes annak a számára aki mindkét stílus jól akarja csinálni!